Artykuł sponsorowany

Metody badań penetracyjnych

Metody badań penetracyjnych

Badania nieniszczące NDT, czyli non destructive testing, pozwalają na rzetelną ocenę stanu konstrukcji, w tym jej trwałości i jakości wykonania czy bezpieczeństwa użytkowania. Jak sama nazwa wskazuje, badania te można przeprowadzić bez ingerencji w strukturę i własności konstrukcji. Jednym z najczęściej wykonywanych badań tego typu jest badanie penetracyjne. Jak przebiega badanie penetracyjne i jakie są jego zalety?

Metody i przebieg badania penetracyjnego

Badanie penetracyjne należy do badań nieniszczących wizualnych. Polega na naniesieniu barwiącego penetrantu na oczyszczoną próbkę i późniejszej analizie rozkładu penetranta. Kolejnym krokiem jest usunięcie nadmiaru penetranta i zastosowanie wywoływacza, który zauważalnie wskaże miejsce nieciągłości powierzchniowych.

Metody badania penetracyjnego różnią się od siebie rodzajem użytej cieczy penetracyjnej. Może to być ciecz barwna, fluorescencyjna bądź barwno-fluorescencyjna. Technika z cieczą barwną uwidacznia z wysoką czułością niezgodności powierzchniowe w świetle dziennym lub sztucznym. Ciecz fluorescencyjna wymaga zastosowania światła UV i zaciemnionego stanowiska, a niezgodności objawiają się w postaci plam na ciemnym tle. Zastosowanie cieczy barwno-fluorescencyjnej pozwala wykryć niedoskonałości powierzchniowe w każdych warunkach oświetleniowych.

Zalety badania penetracyjnego

Z pomocą badania penetracyjnego można wykryć szereg niezgodności powierzchniowych, w tym m.in. pęknięć, rozwarstwień, porowatości, przyklejeń brzegowych czy zawalcowania. Można mu poddać materiały nieporowate, jak stal, metale nieżelazne, staliwo, żeliwo czy ceramika. Co więcej, badanie penetracyjne PT przeprowadza się zazwyczaj przed badaniem ultradźwiękowym lub magnetyczno-proszkowym i można je zlecić w akredytowanych laboratoriach badań nieniszczących, jak np. laboratorium Palab.

Badanie penetracyjne cechuje się bardzo wysoką czułością, pozwalającą wykryć wady nawet o wielkości ok. 0,001 mm. Badanie wykonuje się szybko i nie wymaga ono zastosowania gabarytowego sprzętu, co pozwala na przeprowadzenie badań na miejscu u klienta. Co więcej, koszt wykonania badania penetracyjnego jest niski, a powierzając je profesjonalistom, można je zautomatyzować. Badaniu można poddać konstrukcje o różnych kształtach i rozmiarach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.